Fahídépítés újoncokkal…

Alacsonyvízi fahidak építésének részfeladatait gyakorolják a telephelyen az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred Alacsonyvízi hídépítő századának újonc katonái. A kiképzendők a mostani foglalkozáson a cölöpöző készlet előkészítésének fogásait ismerik meg.
A leendő hídépítők négyhetes tanfolyamon sajátítják el az USZM-2 hídépítő eszköz használatát. Ez a különleges hídépítő készlet Kraz-260-as gépjárműre van szerelve. A készlet tartalmaz DM-240 típusú dízel ejtő kalapácsot, melyek a cölöpök leverését végzik. A felszerelés része még egy daru is, mellyel a cölöpöket emelik be a kalapácsok alá, illetve az előre elkészített nyompálya blokkokat is ennek a segítségével teszik a helyükre. Ezzel a módszerrel tizenkét katona összehangolt munkájával hatvan tonna teherbírású hidat képesek építeni.
Az alacsonyvízi fahidak kivitelezését mindig a parttól kezdik. Itt elhelyeznek egy úgynevezett parti aljzatot, egy „keresztgerendát”. Ez a híd eleje, melyre a Kraz rááll, és kitolja munkaszervét, amely négy és fél méter kinyúlású. Ennek a végénél levernek egy cölöpsort, amelynek a tetejére egy süvegfát helyeznek el, valamint úgynevezett andráskereszttel merevítik. Ezután két oldalról beemelik a daruval a két előre gyártott nyompálya blokkot, amelyet a süvegfához rögzítenek, majd a két nyompálya blokk közé elhelyezik a pályaközi burkolatot. Ezután a Kraz már biztonságosan ráállhat az elkészült szakaszra, melyre a jármű négy és fél métert hátratolat, és a folyamat kezdődik elölről. Ezt egészen addig folytatják, amíg a túlpartra nem érnek.
A hídépítés sebességét nagyban befolyásolják a talaj adottságai is. A köves és iszapos terep nem kedvez az ilyen típusú hidak építésének, többek között ezért a helyszín adottságainak előzetes felderítését minden esetben végre kell hajtani.








Forrás

Exit mobile version